Guide: Samarbejde og sammenlægning
Brug guiden ”Samarbejde og sammenlægninger og en række skabeloner, når I vil samarbejde eller sammenlægge jer med andre vandværker.
Kom godt fra start, når I vil stable et sundt samarbejde mellem vandværker på benene.
Guiden er inddelt i kapitler, der hjælper jer godt på vej, så I får overvejet følgende relevante spørgsmål:
- Rørforbindelse f.eks. nødforsyning
- Samarbejdet kan foregå på flere forskellige måder: Drift og administration
- Oprettelse af et skattepligtigt datterselskab
- En egentlig sammenlægning
Tidslinje og aktiviteter ved sammenlægninger
- Ide til sammenlægning opstår
- Generalforsamlingen orienteres og godkender det videre arbejde
- Bestyrelsen forhandler om økonomi, teknik og personale og afklarer forhold om skat og jura
- Det besluttes, hvilket vandværk, der skal videreføres
- Bestyrelsen udarbejder og underskriver en aftale om sammenlægning
- Bestyrelsen orienterer kommunen om sammenlægningen
- Bestyrelsen holder generalforsamling og godkender sammenlægningen efter vedtægterne
- Forbrugerne og pressen informeres om sammenlægningen
- De vandværker, der ikke videreføres, afvikles og nedlægges. Nedlagte vandværker bør sløjfe CVR-nr., før regnskabet for året er færdigt.
Kom hurtigt i gang med online rådgivning
Har I brug for råd og vejledning til at komme i gang med en sammenlægningsproces?
Kontakt sekretariatets rådgivere for et online møde, der klæder begge bestyrelser på samtidigt til arbejdet.
Herefter kan bestyrelserne fortsætte mødet og planlægge den videre proces
Fordelen er, at hele bestyrelsen får
- et fælles afsæt til at komme i gang med arbejdet.
- overblik over de relevante opgaver og rollefordeling.
- et online møde kan hurtigt arrangeres og gennemføres – og I kommer dermed hurtigt i gang.
Efter det indledende online rådgivningsmøde, kan I altid få svar på konkrete spørgsmål der opstår i takt med at arbejdet skrider fremad.