BNBO-tjekliste og erfaringer
Fra den 1. januar 2025 skal kommunen give BNBO-påbud, hvor det ikke har været muligt at indgå frivillig aftale. Accepter ikke umiddelbart en standarderstatning på 60 procent.
Hvad sker der nu?
- Kommunerne spørger om det har været muligt at indgå frivillig aftale.
- Kommunerne tilbyder en frivillig aftale på vandværkets vegne, hvis ikke det har været muligt at indgå en.
- Kommunen sender senest 1. marts 2025 et BNBO-påbud med areal og pris til lodsejer.
Se videoen: Webinar om BNBO-erfaringer giver værdifuld indsigt
Vi anbefaler alle vandværker at se videooptagelsen af webinaret om BNBO-erfaringer, som blev afholdt den 15. januar 2025. Webinaret, der er arrangeret af NIRAS, satte fokus på erfaringer fra det seneste halve år med erstatningsudmåling, juridiske spørgsmål og praktiske udfordringer fra kommuner. Eksperter fra NIRAS, Codex Advokater og Roskilde Kommune bidrog med værdifulde indsigter.
Webinaret blev afholdt som en del af arbejdet med akutplanen for BNBO, der trådte i kraft 1. juli 2024. Planen kræver, at kommunerne senest 1. marts 2025 meddeler påbud til lodsejere, hvor frivillige aftaler ikke er opnået. Dette har skabt mange spørgsmål og dilemmaer, hvilket gør videndeling i branchen særdeles vigtig.
Vigtige emner fra webinaret
- Status på akutplanen for BNBO
- Juridiske opdateringer
- Praktiske erfaringer fra påbudsprocessen
- Erfaringer med erstatningsudmåling
Individuelle erstatninger er afgørende
Vi understreger, at erstatninger i forbindelse med sprøjteforbud i BNBO skal baseres på individuelle vurderinger. Standardiserede erstatninger – som f.eks. 60 procent af jordværdien – er ikke i overensstemmelse med lovens krav. Derfor opfordrer vi vandværker til at:
- Kontrollere, at værditabet beregnes individuelt
- Klage, hvis erstatningsniveauet ikke er velunderbygget
- Dokumentere påstande og argumenter med relevante data
Argumenter for en retfærdig erstatning
For at sikre en korrekt og retfærdig erstatning anbefaler vi at inddrage:
- Individuelle vurderinger af ejendommens forhold
- Dokumentation for reelle værdiforringelser
- Tab af indtjening og ulemper for lodsejer
- Muligheder for økologisk, eller alternativ drift
- Skelnen mellem hobby- og erhvervsbedrifter
Tag handling nu
Vi oplever desværre, at mange medlemmer bliver tilbudt standardiserede erstatninger uden tilstrækkelig redegørelse. Bestyrelser opfordres til at være kritiske over for sådanne tilbud. Er du i tvivl, så kontakt sekretariatet eller følg BNBO-tjeklisten nedenfor her på side på vores hjemmeside.
Vandværkets muligheder og forpligtigelser
Frivillig aftale tilbud af kommunen | Påbud (§ 24a) | Påbud (§ 24 eller § 26a) | |
---|---|---|---|
Klage over prisen | Nej | Ja | Nej |
Klage over arealet | Nej | Nej | Ja |
Tilsyn | Vandværket | Kommunen | Kommunen |
Hvornår skal betalingen falde ved evt. klage | Jf. aftaleteksten | Straks | Først efter kendelse/afgørelse |
Hvornår gælder sprøjteforbuddet fra ved evt. klage | Jf. aftaleteksten | Straks | Først efter kendelse/afgørelse |
Når kommunen tilbyder en frivillig aftale
Vandværket modtager et oplæg til en frivillig aftale med areal og pris. Vandværket skal gennemgå oplægget – specielt i forhold til pris. Herefter skal vandværket sige ja eller nej til aftalen.
Det er vigtigt at tjekke, at der er tale om en individuel beregning ift. værditab og ikke blot 60 procent erstatning. Hvis prisen ikke er underbygget – og blot sat til 60 procent – bør vandværket klage. Ved individuel vurdering bør vandværket se på før og efterpris (læs mere her). Arealets størrelse og udbredelse (arrondering) kan ikke påklages.
Hvis vandværket accepterer prisen, underskrives aftalen og sendes retur til kommunen. Kommunen har udarbejdet deklaration og aftaletekst.
- Når aftalen er på plads, vil det fremadrettet være vandværket, der har tilsynspligten (læs mere her).
- Betaling og beskyttelse sker straks efter aftale.
Vandværket kan ikke påklage prisen, men bør kontakte kommunen med synspunkter. Lodsejeren kan sige nej til frivillig aftale, hvorefter kommunen vil udstede påbud.
Påbud
Vandværket modtager påbud med areal og pris. Også ved et påbud skal vandværket gennemgå aftalen nøje og sige ja eller nej til aftalen.
Her er det igen vigtigt at tjekke, at der er tale om en individuel beregning ift. værditab og ikke blot en 60 procent erstatning. Hvis prisen ikke er underbygget og blot sat til 60 procent bør vandværket klage. Ved individuel vurdering bør vandværket se på før og efterpris (læs mere her). Arealets størrelse og udbredelse (arrondering) kan ikke påklages.

Oversigt over hvilke §§ i Miljøbeskyttelsesloven, MBL, der skal anvendes for at sikre beskyttelse.
Hvis vandværket accepterer prisen, underskrives aftalen og sendes retur til kommunen. Fremadrettet har kommunen tilsynspligt. Kommunen har udarbejdet deklaration og aftaletekst.
Hvis vandværket ikke accepterer pris, skal der klages via den klagevejledning kommunen medsender. Det vil ende med en taksationssag.
- Inden for §24a (BNBO) skal betaling falde straks, og sprøjteforbud gælder straks.
- Uden for BNBO (arrondering) skal betaling først falde efter kendelse.
- Der bliver udgift for vandværket til sagsomkostninger og rådgiver ved klage
- Vandværket modtager Kendelse og endelig deklaration.