Gå til indhold

Hvilke kompetencer skal I have i bestyrelsen?

For at være klar til generalforsamlingen, er det en god idé at få overblik over, hvad I som bestyrelse kan nu – og ikke mindst, hvad I skal kunne fremover.

Der bliver flere og mere komplekse krav til, hvad et vandværk skal løfte. Det skal bestyrelserne kunne matche – eller have en plan for, eksempelvis ved at købe kompetencerne fra eksterne parter.

Danske Vandværker anbefaler, at vandværksbestyrelser mindst en gang om året evaluerer, hvilke kompetencer man aktuelt har. Samtidig skal man se på, hvilke kompetencer der reelt er behov for. Hvis der er forskel på det, man har, og det, man har behov for, så er det en god anledning til at få lagt en plan og fremtidssikre vandværket.

Her kan I se på jeres erfaring, indsigt og kompetencer – og naturligvis vurdere, hvad der er mest nødvendigt og om der er noget, I mangler.

Forslag til 16 kompetencer eller emner, som det kan være relevant at give jeres bestyrelse et eftersyn i forhold til:

  • Bestyrelsesarbejde
  • Strategiarbejde
  • Ledelse
  • Kommunikation og dialog
  • Risikostyring
  • Vandværksdrift
  • Økonomi & regnskab
  • Myndighedsarbejde
  • Vandsektoren
  • Jura
  • IT
  • Natur & miljø
  • Bæredygtighed
  • Skriftlige & sproglige kompetencer
  • Kundekontakt
  • Netværk i lokalområdet


Kompetencer er ikke en statisk størrelse, og de kan også tilegnes efter indtrædelse i bestyrelsen for eksempel via kursusudbud eller særligt tilrettelagte forløb for hele bestyrelsen eller det enkelte bestyrelsesmedlem.

Bestyrelsen kan med fordel udarbejde en proces til introduktion af nye bestyrelsesmedlemmer for at sikre de rette kompetencer og den rette forståelse for selskabet, som for eksempel skaber klarhed over vidensbehov og indeholder en pakke med introduktionsmateriale.

Læs mere i kodeks for godt bestyrelsesarbejde her: Kodeks for godt bestyrelsesarbejde – Danske Vandværker

Læs mere om bestyrelsesarbejde

Udgivet 09. jan. 2025