Gå til indhold

Vand på skoleskemaet i Øster Hornum

Bestyrelsen i Øster Hornums Vandværk besluttede at sætte vand på skoleskemaet for at give eleverne på skolens mellemtrin viden om og forståelse for, hvordan vi passer på det dyrebare vand.   

“Egentligt startede det hele med, at vi undrede os over, at der er så relativt få personer, der går op i deres drikkevand og dets kvalitet. Det ene førte til det andet, og snart havde vi en ide om, at vi kunne uddanne eleverne på skolens mellemtrin til at blive lokale vandambassadører. På den måde kunne vi også snige os ind ad bagdør til forældrene”, fortæller Per Lyngberg-Andersen, sekretær i vandværksbestyrelsen.  

“Formålet med undervisningsforløbet er at styrke skoleelevernes viden om og forståelse for, hvordan grundvand bliver til drikkevand, og hvorfor det er så vigtigt, at vi passer på vandressourcen – for eksempel ved at undlade at bruge sprøjtemidler”, siger Per Lyngberg-Andersen og fortsætter:  

“En anden bagtanke er at tilskynde forældrene til undersøge, hvad det vil sige at være med i vandværksbestyrelsen. Det er oppe i tiden at tale om verdensmål, forurening, klima og miljø – og disse emner indgår i undervisningsmaterialerne – og er også noget vi på vandværket arbejder med. Vores håb er, at vandambassadørerne tager deres nye viden med hjem i familien og fortælle om hvad de ved. Og måske kan de voksne også lære noget”.  

Samarbejde med Børneuniversets mellemtrin  

Per Lyngberg-Andersen er pensioneret skolelærer og påtog sig opgaven med at købe rettighederne til at bruge DVN’s skolemateriale “Vand i skolen”. Ligeså skulle der aftales et forløb med byens skole, som bærer det flotte navn Øster Hornum Børneunivers. Faglærer i teknik og natur Helene Jørgensen var med på ideen, og hurtigt fik de planlagt et undervisningsforløb med materialer og vandværksbesøg, der passer ind i fagets årsplan.    

Undervisningen er tilrettelagt, så fjerdeklasserne får et basisforløb og sjetteklasserne et udvidet forløb, og der indgår også et besøg på vandværket.   

“Det første undervisningsforløb er gennemført, og det er gået meget fint. Da eleverne besøgte vandværket, oplevede næstformand Jan Møller, at de var meget spørgelystne, især om hvad der sker, hvis pumper og filtre ikke kører, som de skal”, siger Per Lyngberg-Andersen.  

Vandværket på besøg på skolen  

Projektet blev officielt sparket i gang ved en morgensamling på skolen, hvor vandværkets næstformand Jan Møller og Per Lyngberg-Andersen fortalte om det kommende undervisningsforløb. 

“Samtidigt fik eleverne i fjerde og sjette klasse hver en t-shirt som et synligt bevis på, at de i de kommende år bliver uddannet til vandambassadører. Og de var meget stolte over at få de flotte t-shirts”, slutter Per Lyngberg-Andersen.   

Billedtekst: Her er t-shirten, der er et synligt bevis på den rolle som vandambassadør, som følger med undervisningsforløbet.    

Om projektet

Vandværket regner med at bruge 20.000-30.000 kroner på projektet, der løber frem til 2025. Pengene dækker hovedsageligt undervisningsmaterialet “Vand i skolen” fra firmaet DVN https://vandiskole.dk/  

Udgivet 24. jul. 2023