Hvad sker der, når et vandværk må lægge nøglerne hos kommunen?
Når et vandværk er under opløsning eller lukning, er der nogle ting, den siddende bestyrelse skal være opmærksom på.
Det gælder, uanset om vandværket er i en sammenlægningsproces, og et af vandværkerne derfor opløses. Eller at den siddende bestyrelse ikke er lykkedes med at rekruttere nye medlemmer til bestyrelsen, der kan sikre vandværkets fortsatte eksistens, og derfor må vandværket ”lægge nøglerne” hos kommunen.
Fremtidssikre vandværket
Det er den siddende bestyrelses ansvar at fremtidssikre vandværket. Det vil – i denne sammenhæng – sige, at det er bestyrelsens opgave og ansvar at arbejde struktureret med at rekruttere nye bestyrelsesmedlemmer, der kan sikre den fortsatte drift af vandforsyningen til andelshaverne. Hvis en bestyrelse ikke lykkedes med at rekruttere nye bestyrelsesmedlemmer, bør en bestyrelse undersøge mulighederne for sammenlægning med et eller flere vandværker eller i sidste ende opløsning.
Konsekvensen af ikke at gøre noget – bestyrelsens manglende agtpågivenhed – kan betyde, at bestyrelsen kan stilles til ansvar for ikke at løfte de opgaver og det ansvar, der følger med bestyrelsesposten. Bestyrelsesmedlemmer kan blive dømt til at erstatte eventuelle tab hos forbrugerne ved personlige søgsmål.
Det er derfor vigtigt, at bestyrelsen har tegnet en bestyrelsesansvarsforsikring. Denne beskytter bestyrelsen mod økonomiske konsekvenserne af fejl, uheld eller dårlige beslutninger. Den beskytter derimod ikke ved passivitet, eller hvis bestyrelsen foretager handlinger, som bestyrelsesmedlemmerne ved er skadelige.
Hvem står for arbejdet med at opløse vandværket?
Hvem står for arbejdet med at opløse vandværket?
Når generalforsamlingen har besluttet at opløse eller lukke vandværket, skal aktiverne håndteres.
Vandværket må ikke sælge aktiver og udlodde overskuddet til andelshaverne. Det er i strid med vandforsyningsloven.
I de fleste vandværkers vedtægter fremgår det, at et vandværk, der opløses, ikke kan udlodde et overskud til andelshaverne, men et eventuelt overskud kan overføres til et andet vandselskab med et lignende formål.
Hvis det ikke fremgår af vandværkets vedtægter, kan generalforsamlingen beslutte det efter reglerne om vedtægtsændring.
Husk også at opsige alle aftaler og abonnementer.
Overtagelse af forsyningsområde
En kommune kan pålægge et vandværk at levere vand til et andet forsyningsområde, end vandværkets eget. Det sker i de tilfælde, hvor et vandværk har besluttet at nedlægge sig selv, og der ikke etableres en ny og tilsvarende vandforsyning.
(Vandforsyningsloven § 29, stk. 3, 2. pkt.).
Pligt til at modtage vand
På samme vis som et vandværk kan pålægges at udvide deres forsyningspligt, kan kommunen udarbejde en plan med estimerede udgifter til at oprette en almen vandforsyning. Det sker med afsæt i kommunes samlede vurdering af, om kvaliteten af vandforsyningen er tilfredsstillende eller ej.
En kommune kan også beslutte, at en eller flere ejendomme skal tilsluttes vandforsyning fra et bestemt vandværk. Det sker med afsæt i kommunes vurdering af forholdende i området. (Vandforsyningsloven § 29, stk. 1.)
Takster ved tilslutning
Udgifterne ved tilslutningen til et vandværk sker efter de kommunalt godkendte takster, som fremgår af vandværkets takstblad. Det er de nye forbrugere hos det overtagne vandværk, der skal betale disse udgifter, da vandværket skal holdes skadesløs.
Ofte vil det dog kræve en konkret beregning af udgifterne, som enten pålægges som en særskilt takst eller indarbejdes i driftbidraget i en kommende periode. Disse skal som alle andre takster godkendes af kommunen.
I praksis betyder det, at det modtagende vandværk skal udregne takster for tilslutningen af de nye forbrugere. De aktiver, som vandværket har modtaget fra det ophørende vandværk, skal modregnes, ellers vil det stride mod hvile i sig selv-princippet, og hvis det sker, vil kommunen ikke kunne godkende tilslutningsudgiften.
Kommunen kan dog vurdere, at tilslutningstaksterne ikke kan bruges, hvis taksterne er urimelige for forbrugerne.
Det er derfor vigtigt for det vandværk, der ophører eller lukker, at vandværkets bestyrelse orienterer kommunen om, hvilke aktiver der overdrages til det nye vandværk. På den måde kan det sikres, at værdien indgår i beregningerne af tilslutningstaksten.
(Vandforsyningsloven § 29, stk. 3.)