Gymnasieelever på besøg på Tune og Ullerød Vandværker
Tre elever fra Roskilde Gymnasiums klimaråd var på besøg på Tune Vandværk for at lære mere om, hvor drikkevandet kommer fra. I Hillerød besøgte to gymnasieklasser fra Frederiksborg Gymnasium Ullerød Vandværk, som en del af et fagligt forløb om vand.
Det er gråt og koldt udenfor, den onsdag i februar, hvor tre 1.g’ere fra Roskilde Gymnasiums Klimaråd stiger af bussen i Tune for sammen med en af gymnasiets lærere at blive klogere på, hvordan et vandværk ser ud og fungerer.
Driftsleder Kurt Ardal Larsen viser rundt og formidler med stort overskud alt fra de helt små tekniske detaljer til de store perspektiver i forhold til, hvorfor den danske vandforsyning er blandt de bedste i verden.
”Det er vigtigt at vide noget om vand, for ellers får vi bare noget ind i vores krop, som vi ikke ved hvad er, hvis vi ikke interesserer os for det,” siger Alberte fra Roskilde Gymnasium.
Thea, Alberte og Marie er kommet, fordi de gerne vil vide mere og lære noget nyt. De har tidligere delt genanvendelige drikkedunke ud i forbindelse med bæredygtighedsugen Fem fede dage og for alvor fået øjnene op for, hvad det betyder for både miljø og privatforbrug at tappe vand fra hanen frem for at købe vand på flaske. De fortæller, at de er i fuld gang med at lave en plakat, som skal hænge ved skolens vandpost og informere om fordelene ved postevand.
Gymnasieelevernes besøg på vandværkerne er en del af Danske Vandværkers indsats for at sætte vand på skoleskemaet og bane vejen for, at flere unge på ungdomsuddannelserne får øjnene op for de demokratisk ejede vandværkers rolle i forsyningssektoren og øge opmærksomheden på, hvordan unge selv kan deltage.
Da vandværket er blevet vist frem, sætter vi os omkring bordet i mødelokalet, hvor Kurt sender et stykke hårdt presset kalklag rundt og fortæller om det daglige arbejde som driftsleder og om Tune Vandværks mange tiltag lige fra skovrejsning, UV-anlæg og planer om solceller til udfordringer med PFAS.
Snak rundt om bordet
Netop truslerne mod drikkevand og miljø i form af pesticider og PFAS er også noget af det, der optager gymnasieeleverne i snakken rundt om bordet.
”Jeg glemmer det måske lidt i hverdagen, men det er skræmmende det med, at det er overalt,” siger Alberte og bliver suppleret af Thea:
”Jeg vil i hvert fald lige hjem og kigge på den der stegepande i køkkenet,” siger hun.
Gymnasieeleverne får også indsigt i det demokratiske forbrugerejerskab og i mulighederne for at få indflydelse på vandværkerne.
”Jeg kan godt lide, at formålet ikke er at tjene penge på vandet, men kvalitet og sikkerhed,” siger Thea.
Fagligt forløb med besøg på Ullerød Vandværk
Og Tune Vandværk er ikke alene om at få unge gæster. I slutningen af januar var to gymnasieklasser fra Frederiksborg Gymnasium i Hillerød på besøg på Ullerød Vandværk. Besøget var en del af et fagligt forløb om vand i faget Naturgeografi, som de to klasser var i gang med sammen med deres lærer, Malene.
Eleverne fik først en kort gennemgang af vandværket og de processer, vandet gennemløber på dets vej fra undergrund til forbruger. Bagefter kom eleverne ind på vandværket og så vandet blive iltet og filtreret i det åbne system, der findes på Ullerød Vandværk. Også den nærliggende boring var de nede og se.
Rundvisningen sluttede med en snak om de ting, der truer grundvandet. Kort fra Jupiterdatabasen, der viste antallet af boringer med overskredne grænseværdier, var virkelig en øjenåbner for eleverne. De var slet ikke klar over, hvor stort problemet med pesticider og PFAS i drikkevandsboringer er.
Snakken kom også til at handle om bæredygtighed og forbrugereje, og flere elever sagde, at de ville gå hjem og tjekke om de fik vand fra Ullerød Vandværk.