Gå til indhold

Danske Vandværker søger vandrådskonsulent

Synes du det er sjovt at koordinere og facilitere netværk? Vi søger en ny kollega, der både kan koordinere og formidle drikkevand i lokale netværk.

Danske Vandværker er de danske drikkevandsforsyningers brancheorganisation. Omkring 1.600 vandværker og forsyninger er medlemmer samt omkring 350 virksomhedsmedlemmer fra vandbranchens industri og leverandører. Endvidere er en tredjedel af de danske kommuner medlem. Danske Vandværkers aktiviteter omfatter blandt andet rådgivning, kursusvirksomhed, netværk og politisk interessevaretagelse samt information til og om branchen, herunder oplysning til medlemmer – primært vandværker – om drikkevand. Vores medlemmer arbejder for en sikker og effektiv vandforsyning til gavn for danskerne. 

Stillingen

Med denne stilling har du mulighed for at bringe din viden indenfor facilitering og koordinering af netværk i spil i arbejdet rettet mod vandrådene, der er vandværkernes netværk i de enkelte kommuner. Samtidig indgår du naturligt i arbejdsgrupper på tværs af sekretariatet og i samarbejde med branchen.

Som brancheforening har vi en stor formidlingsopgave, hvorfor du sætter en ære i at formidle ny viden på en let og forståelig måde til vandværkerne, med primært fokus på formidling i vandrådene gennem facilitering af den gode dialog. Som koordinator bidrager du til udviklingen af arbejdet i vandrådene og videreformidler viden og ønsker fra vandrådene, så Danske Vandværker kan udvikle kurser og rådgivningstiltag. Samlet set skal alt dette støtte medlemsvandværkerne i deres drift og være med til at løfte kompetenceniveauet. 

Vandbranchen er i en konstant udvikling med nye muligheder bl.a. inden for digitalisering og nye krav som øget fokus på beredskab og grundvandsbeskyttelse. Vi kigger derfor ind i en fremtid, hvor vandværkerne skal arbejde tættere sammen. Her kan vandrådene spille en faciliterende rolle. 

Vandrådene er vandværkernes samarbejdsforum for interessevaretagelse, videndeling, netværksdannelse og et fælles talerør over for kommunen. Danske Vandværker understøtter vidensdelingen og vil fremover sætte mere fokus på facilitering og styrkelse af disse netværk. Arbejdet understøttes af Vandrådsudvalget, der er et politisk nedsat udvalg, der prioriterer Danske Vandværkers indsatser og projekter i forhold til. vandrådene. Som koordinator arbejder du sammen med Danske Vandværkers vandrådsudvalg og koordinerer arbejdet, så indsatsen når ud til alle regioner i Danmark. Vandrådsudvalget samler viden og ønsker på tværs af Danmark for at øge vidensdeling og indsatser. 

Vandrådene holder typisk møder efter fyraften, og der må derfor forventes aftenmøder, hvor du som koordinator deltager for at facilitere dialog og præsentere ny viden. Du udvikler nye materialer og koncepter for gode dialogmøder løbende som behov, viden og lovgivning ændrer sig. Du er med til at se udviklingsmuligheder for netværksarbejdet og bidrager til at opsøge af nye projekter gerne i samarbejde med alliancepartnere.

Kan du brænde igennem med god facilitering, og vil du stortrives med at holde styr på og styrke over 70 netværk? Så er du måske vores nye kollega til Danske Vandværker.

Du bliver en del af rådgivningsteamet i sekretariatet, hvor vi er otte dygtige og ambitiøse medarbejdere, der arbejder med rådgivning og formidling af viden til vores medlemmer.

Dine primære opgaver:

  • Ansvarlig for koordinering af vandrådsarbejdet fra Danske Vandværker
  • Sikring af viden og oplysninger på tværs af vandråd
  • Udarbejdelse af koncepter og skabeloner for vidensdeling og netværksdialog i vandrådene
  • Sikre koordinering mellem vandrådsbehov og Danske Vandværkers udbud af rådgivning og kurser
  • Ansvarlig for support af Vandrådsudvalg, som er et udvalg bestående af politisk valgte medlemmer fra Danske Vandværkers repræsentantskab
  • Opsøge og indgå i projekter, der understøtter arbejdet med lokale netværk i vandrådene
  • Formidle de gode historier til gavn for alle medlemmer
  • Dialog med diverse interessenter, leverandører og samarbejdspartnere 
  • Medvirke til relevante udviklingsprojekter for foreningen, for eksempel i form af projektansøgninger, kommunikationsopgaver og lignende
  • Bidrage til den faglige rådgivning, når tiden tillader det

Dine kvalifikationer

  • Mellemlang til lang uddannelse
  • Bred erfaring med facilitering af dialog og netværk 
  • Erfaring fra forsyningsbranchen vil være en fordel
  • Stærk på skriftlig og mundtlig kommunikation
  • Erfaring med at præsentere foran større forsamlinger
  • God til at skabe relationer og netværke
  • Hurtig til at sætte sig ind i nye problemstillinger og uddrage det vigtigste i en sag
  • Erfaring med projektledelse
  • Evne til at overholde deadlines og aftaler
  • Tålmodig, serviceminded og kundeorienteret og god til at finde løsninger på problemer
  • Struktureret og analytisk i din tilgang til opgaverne og har en resultatsøgende og kvalitetsbevidst arbejdsform
  • Er en teamplayer, der trives i et miljø med højt til loftet og kort vej til et smil
  • Du har kørekort og kan bo i hele landet

Vilkår

Dit arbejdssted bliver enten i vores sekretariat i Solrød eller på vores kontor i Skanderborg med mulighed for to faste hjemmearbejdsdage (tirsdag og fredag). Der tilbydes en fuldtidsstilling med løn efter aftale. Vi har brug for din ekspertise og vil gerne ansætte dig per 1. marts 2026.

Ansøgning

Kontakt gerne økonomichef Michael Hovmand på tlf. 5613 0337 eller associeret partner i Genitor Mia Hvilshøj på tlf. 2245 1576 for at høre mere. 

Ansøgningsfristen er den 11. januar 2026    

Vi ser gerne, at du sender dit CV og en kort motiveret ansøgning, med en præsentation af din motivation for stillingen, og hvor du kort beskriver dine væsentligste kompetencer og forudsætninger for stillingen. 

Vi gør os umage med at finde den rette kandidat. Derfor afholder vi to samtaler, og der vil imellem samtalerne være et testforløb. Første samtalerunde afholder vi den d. 14. januar. Anden samtalerunde afholder vi den 26. januar om formiddagen. Mellem første og anden samtalerunde gennemføres et testforløb ved Genitor. Testen består af en personligheds- og kognitiv test samt en opfølgende samtale med feedback. 

Tiltrædelse: 1. marts 2026

Udgivet 24. nov. 2025