Ny BNBO-vejledning
Her kan du læse de vigtigste nedslag i BNBO-vejledningen.
BNBO-vejledningen beskriver i hovedtræk, hvordan risikovurderingen i forhold til de enkelte BNBO’er skal foretages, og hvordan beskyttelsestiltag indenfor det pågældende BNBO skal gennemføres. Hvis risikovurderingen viser, at beskyttelse er nødvendigt, beskriver vejledningen også, hvordan man griber det an.
Her kan du læse nedslagene i vejledningen
Frister, lovhjemler og tilsyn
Fristen for frivillige aftaler er 31. december 2024
Fristen for indgåelse af frivillige aftaler for BNBO’er, som er risikovurderede og indsats fundet nødvendig, udløber den 31. december 2024.
Det betyder, at herefter er det kommunernes opgave at udstede et påbud eller forbud mod erhvervsmæssig brug af pesticider senest den 1. marts 2025.
Påbud skal som minimum udstedes efter Miljøbeskyttelseslovens § 24a, stk. 1,
Påbud skal som minimum udstedes efter Miljøbeskyttelseslovens § 24a, stk. 1, men kommunerne kan også benytte Miljøbeskyttelseslovens § 24 og 26a i forbindelse med indsatser inden for BNBO, samt på arealer uden for BNBO, som er vurderet sårbare.
§ 24a kan kun bruges til arealer inden for BNBO-afgrænsningen
- § 24a, kan kun bruges for arealet inden for BNBO-afgrænsningen. Hvis der er behov for eller ønske om yderlige beskyttelse, skal kommunen bruge en anden § til dette for eksempel § 24 eller 26a i Miljøbeskyttelsesloven.
Valg af paragraf har betydning for klagemulighed
Hvilken paragraf, kommunen benytter, er afgørende for, om vandværket for det første har mulighed for at klage, og for det andet hvilke punkter i påbuddet, der kan klages over.
Et påbud eller forbud og 25-meterzone
Et påbud eller forbud mod brug af pesticider efter § 24a medfører en ophævelse af forbuddet mod dyrkning og gødskning, som ellers gælder indenfor 25-meterzonen rundt om en indvindingsboring til almen vandforsyning.
Ønskes forbuddet mod dyrkning og gødskning opretholdt inden for 25-meterzonen, skal det påbydes efter for eksempel § 24 eller § 26a i Miljøbeskyttelsesloven
Benyttes flere paragraffer – flere separate dokumenter
Benyttes flere end én paragraf i påbuddet/forbuddet, skal afgørelsen som udgangspunkt laves i separate dokumenter af hensyn til klagemulighed og tinglysning.
Kommunen er tilsynsmyndighed
Kommunen er tilsynsmyndighed og fører tilsyn med, at de udstedte påbud og forbud overholdes.
Risikovurdering af BNBO
BNBO og genberegning
For BNBO’er, som ligger til genberegning og afventer revision, tages der udgangspunkt i kommunens risikovurdering i forhold til BNBO, som er udpeget i udpegningsbekendtgørelsen.
Dog kan kommunen i den konkrete vurdering af indsatsbehovet i BNBO vurdere, at indsatsen ikke er nødvendig for den del af BNBO’en, som forventes at udgå af næste udpegningsbekendtgørelse.
Hvis BNBO genberegnes og på baggrund heraf bliver mindre i arealmæssigt omfang, bliver beskyttelsesindsatsen som følge af en eksisterende aftale eller påbud efter § 24a ikke tilsvarende mindre.
Årsagen er blandt andet, at erstatningen forventes udregnet og udbetalt ud fra en vurdering af, at beskyttelsen er varig.
Efter risikovurderingen
Efter at risikovurderingen er foretaget, og en eventuel indsats er implementeret, er beskyttelsen i BNBO som udgangspunkt og efter Miljøbeskyttelseslovens § 24 a varig.
Det gælder også for ændringer i en borings anvendelse for eksempel, hvis boringen ikke længere bruges til almen vandforsyning.
Udpegning af nye BNBO’er
Ved udpegning af nye BNBO’er eller ændring af afgrænsning (udvidelse) for eksisterende BNBO’er, skal kommunen konkret vurdere om risikovurderingen af BNBO skal genoptages, eller om der blot skal udarbejdes et tillæg til risikovurderingen, hvor det tilføjede areal risikovurderes.
Arealer, der drives økologisk
Arealer, der drives økologisk, skal på lige fod med andre arealer risikovurderes, og grundejerne tilbydes aftaler om fortsat økologisk dyrkning, hvis risikovurderingen viser en sårbarhed for grundvandet.
Tinglysning
Tinglysning senest fire uger efter påbud
Påbuddet eller forbuddet meddeles efter § 24a skal tinglyses senest fire uger efter, at det er meddelt.
Hvem betaler for tingslysningen?
Kommunen tinglyser for ejers regning påbuddet eller forbuddet meddelt efter § 24a.
Klage
Vandværket skal høres
Hvis det er kommunen, der træffer aftalen med lodsejer, skal vandværket høres.
Påbud efter § 24 a kan gennemføres, selv om det er påklaget
Klage over påbuddets gyldighed efter Miljøbeskyttelseslovens § 24a har ikke opsættende virkning.
Det vil sige, at gennemførelse af påbuddet fortsætter, selv om påbuddet er blevet påklaget.
Klage over påbuddets gyldighed har som udgangspunkt opsættende virkning
Klage over påbuddets gyldighed efter Miljøbeskyttelseslovens § 24 og § 26a har som udgangspunkt opsættende virkning.
Det betyder, at en klage over påbud efter Miljøbeskyttelseslovens § 24 og § 26a medfører, at påbuddet ikke skal efterkommes, før sagen er afgjort ved Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Klage over erstatningens størrelse
En klage over erstatningens størrelse skal adresseres til taksationsmyndighederne.
Skatteregler
Skattefri erstatning
Den økonomiske erstatning kan være skattefri, hvis aftalen indgås på ekspropriationslignende vilkår.
For at aftalen kan siges at være indgået på ekspropriationslignende vilkår, skal kommunen have udvist vilje hertil, hvis ikke en frivillig aftale kan indgås.
Vejledningen beskriver, hvilke punkter der skal være opfyldt for videre behandling ved Skattestyrelsen.