Vedtægter for a.m.b.a.

Vedtægter for a.m.b.a. (andelsselskab med begrænset ansvar) er vandværkets spilleregler, og hvilke rettigheder og pligter medlemmerne. Men hvad skal der stå, og hvordan gør man?

Derfor er vedtægter vigtige

Vedtægter definerer vandværkets formål, og hvilke rettigheder og pligter medlemmerne har. I modsætning hertil gælder regulativet, som er vandværkets leveringsbetingelser til forbrugerne.

 

Vedtæger indeholder som minimum

 

  • Navn
  • Formål
  • Medlemmernes rettigheder, pligter og hæftelse
  • Regnskabs- og budgetforhold
  • Bestyrelse
  • Generalforsamling
  • Stemmeret og afstemninger
  • Tegningsret
  • Opløsning
  • Ikraftrædelse

 

Vedtægter skal vedtages på generalforsamlingen. Vedtægter skal ikke godkendes af kommunalbestyrelsen, med mindre kommunen er økonomisk garant.

 

 

§ 1

Vandværkets selskabsform, hjemsted og kommune skal klart fremgå af vedtægterne, så vandværket er nemt at identificere

§ 2 - Formål

Selskabets formål, hvor der henvises til den til enhver tid gældende vandforsyningslov og regulativ.

 

Det vil sige, at der kan foretages ændringer i både loven og regulativet uden vedtægterne skal ændres.
Hvis andre formål blandes ind, kan det eventuelt betyde, at vandforsyningen ikke kan være fritaget for at betale selskabsskat.

§ 3 - Medlemmer

Hvem der kan blive medlemmer. Da der er foreningsfrihed i Danmark kan man ikke tvinge til et medlemskab, derfor er bestemmelsen formuleret som en ’kan’-regel.
Det er kun personer, der har tinglyst adkomst til en ejendom, der kan blive medlem af vandværket. Det vil typisk være ejere af ejendomme (beboelse eller erhverv) og ejerlejligheder med eget matrikelnummer.
For andelslejligheder ejer andelshaverne ejendommen i sameje, og de kan derfor efter reglerne i andelsforeningen vælge en person der repræsenterer dem som medlem i vandværket.
Det er ejeren af en udlejningsejendom, der kan blive medlem i vandværket. Det kan lejerne ikke.

§ 4 - Medlemmers rettigheder

Selskabets medlemmer har ret til at blive forsynet med vand. Men forsyningspligten rækker kun til hvad der i øvrigt er fastsat i regulativet.

 

I de allerfleste regulativer fremgår det, at vandværket er forpligtiget til at levere vand til almindelige husholdningsforbrug, institutioner, almindelige landbrug og anden industri, der bruger vand i mindre omfang.

 

Det er vandværkets regulativ og takster, som begge skal være godkendt af kommunen, som skal udleveres til medlemmet.

§ 5 - Forpligtelser og hæftelser

Sandsynligheden for, at et vandværk går konkurs, er forsvindende lille, men derfor er det alligevel vigtigt, at være bekendt med hæftelsesforholdet.
Et a.m.b.a. er et andelsselskab med begrænset ansvar.

 

Medlemmerne hæfter derfor alene med den kapital, der er indskudt i selskabet.

§ 6 - Udtræden af selskabet

Ordlyden om “Udtræden af selskabet”, taler for sig selv og bør altid tages med i vedtægterne.

Hvis ordlyden mangler, kan der opstå uenigheder om, hvem der skal bære omkostningerne ved udtræden af selskabet.

§ 7 - Generalforsamling

Efter almindelige regler skal et forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, være bestyrelsen i hænde, inden dagsordenen fastsættes.

Hvis et forslag ikke udsendes i sin fulde ordlyd (for eksempel hvis vandværket bruger en annonce i lokalpressen som indkaldelse), skal teksten dog være så tydelig, at andelshaverne ved, hvad de eventuelt skal stemme om.

De fulde materiale kan for eksempel offentliggøres på vandværkets hjemmeside eller være tilgængelig på vandværket e.lign.

 

Specielt om revisor

Hvis der er antaget en registreret eller autoriseret revisor, er det almindeligt, at der kun vælges én folkevalgt revisor eller eventuelt slet ingen folkevalgt revisor.

Den folkevalgte revisor er så ”kritisk revisor”, og hans opgave er alene at kontrollere, om bestyrelsens dispositioner er i overensstemmelse med generalforsamlingens beslutninger.

 

Specielt om eventuelt

Selv om der ikke kan træffes beslutning om et emne, der ikke er med på dagsordenen, så kan generalforsamlingen naturligvis under behandlingen af beretning eller under punktet “Eventuelt” tage emner op og bede bestyrelsen om at arbejde med et emne, som så skal tages op til behandling på næste generalforsamling.

 

Ekstraordinær generalforsamling

I forbindelse med en vedtægtsændring er det klogt at overveje, hvor mange medlemmer, der skal til for at kræve en ekstraordinær generalforsamling.

Et antal på 20-40 % må anses for passende.

På den ene side skal det være praktisk overkommeligt at samle det nødvendige antal underskrifter, så demokratiet fungerer. På den anden side må nogle få “brokkehoveder” ikke kunne indkalde til et utal af ekstraordinære generalforsamlinger.

 

Læs mere i Danske Vandværkers temahæfte Bestyrelsens ansvar og opgaver.

§ 8 - Stemmeret og afstemninger

Her vælges mellem enten A eller B

Reglerne om stemmeret og afstemning fremstår klart, så der ikke kan opstå tvivl om afstemningsresultaterne.
Det vil sige, hvor mange stemmer kan et medlem have og hvor mange fuldmagter kan han medbringe til en generalforsamling.
Herudover er det fastsat, hvornår en afstemning kræver kvalificeret flertal, og hvordan dette flertal skal beregnes.
Endelig er det kun de personer, der har tinglyst adkomst og dermed medlem af vandværket, der kan opstille til bestyrelsen. Muligheden for at tjekke om en kandidat har tinglyst adkomst, kan man få ved at slå op i OIS.dk (offentligt informations system).

§ 9 - Bestyrelsen

Det fastsættes, hvor mange bestyrelsesmedlemmer og suppleanter, der skal være, og hvordan de skal vælges.

 

Det er bestyrelsen der konstituerer sig selv hvilket er en meget vigtig regel, der giver bestyrelsen råderum til selv at tilrettelægge deres arbejde og varetage den daglige drift mv.
Vær dog opmærksom på, at anlægsvirksomhed ud over det vedtagne budget skal forelægges en generalforsamling.
Det kan anbefales, at bestyrelsen udarbejder en forretningsorden.

§ 10 - Tegningsret

Denne regel er nødvendig, da bl.a. pengeinstitutter, forsikringsselskaber og tinglysningsdommere forlanger dokumentation for, hvem der har dispositionsret i vandværket og i hvilket omfang.

§ 11 - Regnskab

Husk at angive regnskabsåret. Det letteste er at følge kalenderåret.

§ 12 - Opløsning

Da vandværker drives efter hvile-i-sig selv princippet, og derfor ikke må give overskud, er det nødvendigt, at det fremgår af vedtægterne, at et eventuelt overskud ikke kan udloddes til medlemmerne, men i tilfælde af opløsning skal overføres til det fortsættende selskab.

§ 13 - Ikrafttræden

Det er vigtigt, at alle punkter udfyldes, så det klart fremgår, hvilke vedtægter, der ophæves og erstattes, samt fra hvilket tidspunkt vandværkets aktiver og passiver overgår til den nye forening.

Vil du vide mere?

Kontakt juridisk rådgiver

 

Robert Jensen

 

Tlf. 56 13 02 01

 

Mail: rj@danskevv.dk

Publiceringsdato: 14/05 2018