Værn om drikkevandet med en giftfri have

DANVA, FVD og Danmarks Naturfredningsforening fejrer FN’s Verdens Vanddag 22. marts med en oplys-ningskampagne målrettet giftfri haver. Målet er at lære husejere at holde have uden brug af sprøjtegift til gavn for vores drikkevand. To ud af tre haveejere bekæmper i dag insekter, ukrudt og mos ved at sprøjte i deres have, og hver 10. skaffer sig sprøjtegift fra stalddørssalg hos landmanden.

Miljøstyrelsens undersøgelse fra 2011 viser, at 58 procent af de haveejere, der anvender sprøjtegift, gerne vil vide mere om sprøjtemidlerne. Oplysning om konsekvenserne af brugen af sprøjtegift er dermed et godt våben i kampen for at beskytte drikkevandet mod forurening. Kampagnen fra vandselskabernes foreninger, DANVA og FVD samt miljøorganisationen Danmarks Naturfredningsforening i anledning af Vandets Dag skal være med til at dæmpe haveejeres lyst til at bruge gift, der kan ende i grundvandet.

”Alle der dyrker deres have giftfrit kan være med til at minimere forureningstruslen mod vores drikkevand. Vi oplyser haveejere om, hvilke skader giftene kan anrette og hvordan de i stedet kan dyrke haven uden at sprøjte,” siger direktør i vandsektorens brancheorganisation, DANVA, Carl-Emil Larsen.

Større forureningsrisiko i byer
Grundvandsovervågningen konkluderer, at der er meget høje koncentrationer af sprøjtegift under byerne. Årsagen er blandt andet, at haveejere ikke er uddannet til at anvende pesticider og derfor overdoserer. Desuden bliver sprøjtemidlerne brugt i indkørsler og havegange, hvor der ikke er planter, der kan sætte gang i nedbrydningen af pesticiderne, før de siver ned i jorden.

”Der lukkes hvert år drikkevandsboringer som følge af forurening. Der er for mig at se intet, der kan forsvare, at haveejere belaster grundvandet med gift,” siger Carl-Emil Larsen.

Det synspunkt er direktør for FVD - de danske vandværker - Allan Weirup enig i:
”Vandværkerne i Danmark går ikke på kompromis med kvaliteten af drikkevandet, og de 2.000 forbrugerejede FVD-vandværker arbejder også intenst på at skabe sikkerhed for, at det ikke bliver forurenet af blandt andet sprøjtegifte,” siger Allan Weirup.

Flertal af danskere ønsker giften ud af haverne
I en Gallupundersøgelse fra 2012 foretaget af Danmarks Naturfredningsforening siger to ud af tre danskere, at de synes, det burde være forbudt at anvende sprøjtegift i private haver.

”Vi oplever, at der er stor folkelig opbakning til en stram kurs overfor sprøjtegift og at stadig flere danskere opdager, at det hverken er naturligt eller nødvendigt at gå en runde i haven med giftsprøjten,” siger Ella Maria Bisschop-Larsen, præsident i Danmarks Naturfredningsforening.

Miljøminister opfordrer haveejerne til omtanke
For miljøminister Kirsten Brosbøl er det afgørende, at vi værner om vores rene, danske drikkevand. Hun sætter derfor også en kampagne i søen målrettet haveejerne, hvor hun opfordrer til at dyrke haven så skånsomt for miljøet som muligt.

”Selvfølgelig så jeg helst, at haveejerne griber lugejernet, når der skal fjernes ukrudt i haven eller mellem fliserne. Men vælger man alligevel at sprøjte, findes der ”klar-til-brug”-midler, som er mindre risikable for både miljøet og haveejerne selv. Jeg har sørget for, at butikkerne fra november i år skal sætte de koncentrerede sprøjtegifte om bag disken, så kun ”klar til brug”-midlerne står fremme på hylderne, og at alle haveejere kan få rådgivning af uddannet personale i butikkerne. Vi har alle et ansvar for at passe på miljøet og vores drikkevand,” siger miljøminister Kirsten Brosbøl.

Miljøstyrelsen anslår, at der i 2011 blev solgt knap 119 ton sprøjtegift til havebrug. Selvom landbruget spreder langt hovedparten af den sprøjtegift, som sælges herhjemme, så har det stor betydning, at haveejerne begrænser mængden af gift, der kan ende i grundvandet.

Nogle haveejere får gift fra landmænd
Meget tyder iflg. Miljøstyrelsens undersøgelse, ”Salg af pesticider til brug i private haver 2011”, på, at haveejere i større stil skaffer sig sprøjtemidler andre steder fra end de autoriserede forhandlere.

12,4 procent (over hver tiende) ud af 677 haveejere svarer i undersøgelsen, at de køber sprøjtemidler hos landmændene. Landbrugets sprøjtemidler er ofte meget koncentrerede og skal fortyndes korrekt inden brug, ligesom man ofte skal have briller og maske på for at anvende dem sikkert. Derfor og af flere andre årsager er det ulovligt at købe gift direkte ved stalddørene, ligesom det også er forbudt købe pesticider i udlandet og tage dem med til Danmark.

På vandigrunden.dk findes gode og effektive, grønne haveråd til, hvordan man holder sin have pæn og ren for ukrudt uden brug af sprøjtemidler.

Karsten Bjørno, kommunikationschef i DANVA, kbj@danva.dk, mobil 2014 3542
Kasper Pihl Møller, journalist, Danmarks Naturfredningsforening, kpm@dn.dk, mobil 2681 6228
Mette Kingod, kommunikationsmedarbejder FVD, mk@fvd.dk, tlf: 5614 4242
Lillan Clemmensen, pressemedarbejder i Miljøministeriet, licle@mim.dk, mobil 9135 6997