Succesfuld kampagne om sprøjtefri haver

På FN’s internationale dag for vand lød det øredøvende startskud til Danske Vandværkers kampagne, som skal få haveejerne til at lade sprøjten stå og bruge håndkraft, når ukrudtet skal væk.

Budskabet er såre enkelt: ’Drop sprøjtegiften og pas på vores drikkevand’. Alle sejl var sat til for at få spredt det gode budskab med spots på både radio og tv i de fjorten dage omkring 22. marts. Også pressen og sociale medier, såsom Facebook og LinkedIn, blev i stor stil mobiliseret for at få fortalt danskerne, at deres handlinger oven på jorden har betydning for grundvandet under jorden.

Fin presseomtale
Emnet er blevet omtalt mere end 50 gange i webbaserede og printede nyhedsmedier landet over. Politiken bragte endvidere en kronik, som havde direktørerne i henholdsvis DANVA og Danske Vandværker som afsendere, og historien ramte også nyhedsfladen på to lokale radiostationer.

Alt i alt et tilfredsstillende resultat, som også vandværkerne har en del i, for mange valgte at bruge pressemeddelelsen, som ligger i kampagnens pressekit på hjemmesiden,og sende den til de lokale medier. Vi kan også se, at mange vandværker bestiller materialer, for eksempel klistermærker, pixibøger, faktaark med gode råd til haveejerne og så videre gennem sekretariatet. Vi har stadig masser på hylderne, så bestil endelig løs. Man er selvfølgelig også meget velkommen til at downloade materialet selv.

Spred det gode budskab
Materialet i pressekittet ligger selvfølgelig stadig på danskevv.dk, for emnet er jo langtidsholdbart. Så nåede man ikke helt op på vognen, da der var maksimalt tryk på kampagnen fra central side, kan man sagtens hoppe med på vognen i løbet af sommeren, for ukrudtet har jo højsæson et godt stykke tid fremover.

Så hjælp til med at sprede det vigtige budskab ’Drop sprøjtegiften og pas på vores drikkevand’ og hent materialet i pressekittet.